shutterstock_97199354

Pigmentstoornissen

Bij Total Skin Clinic kunt u terecht voor behandeling van diverse pigmentstoornissen. Op deze pagina beschrijven wij enkele veelvoorkomende vormen van pigmentstoornissen, en hoe deze door ons behandeld kunnen worden.

Lentigo (ouderdomsvlek)

Een lentigo is een zeer vaak voorkomende en goedaardige bruingekleurde huidafwijking die optreedt bij mensen vanaf middelbare leeftijd. De lentigo, ook wel ouderdomsvlek of levervlek genoemd, komt met name voor op het gelaat en op handruggen bij mensen met een licht huidtype die veel blootstaan aan zonlicht.

De huidtherapeut kan deze ouderdomsvlekken bijvoorbeeld met licht- en of lasertherapie behandelen, maar ook met coagulatie en peelings worden mooie resultaten behaald. Als een ouderdomsvlekje van grootte of kleur verandert of wanneer het klachten geeft, raden wij een bezoek aan de huisarts aan.

Melasma (zwangerschapsmasker)

Een melasma is een goedaardige bruine verkleuring in het gelaat bij vrouwen die zwanger zijn of de pil gebruiken. Melasma, ook wel zwangerschapsmasker genoemd, komt met name voor op het voorhoofd, de jukbeenderen, de bovenlip en de kin. Het is een onschuldige huidafwijking die vaak na de bevalling weer verdwijnt.

Behandeling zou kunnen bestaan uit blekende crèmes, chemische peelings of lasertherapie met als doel het aanwezige pigment te verminderen en / of te camoufleren. Ter voorkoming van melasma is het belangrijk om de huid te blijven beschermen tegen de zon met een hoge zonbeschermingsfactor.

PIH (POST INFLAMMATOIRE HYPERPIGMENTATIE)

Post inflammatoire hyperpigmentatie (PIH) is een goedaardige rode tot bruine verkleuring van de huid. Het komt voor op plaatsen waar een ontsteking heeft plaatsgevonden, zoals acne of eczeem. Mensen met een donker huidtype hebben een grotere kans op het ontwikkelen van PIH. Nadat de ontsteking is verdwenen, kan de verkleuring zeer langzaam wegtrekken, maar dit is lang niet altijd het geval. PIH van de donkere huid is lastiger te behandelen in verband met het verhoogde risico op pigmentverschuivingen in de omliggende huid.

Behandeling van PIH zou kunnen bestaan uit chemische peelings of licht- en lasertherapie. Bij deze vorm van hyperpigmentatie is dagelijkse zonbescherming tevens erg belangrijk.

VITILIGO

Vitiligo is een onschuldige witverkleuring van huid en haren, met name op het gezicht, de handen en de schaamstreek. Door het verdwijnen van pigmentcellen in de huid, verliezen huid en haren hun kleur. Vitiligo is een familiaire auto-immuunziekte, die kan ontstaan bij mensen van elke leeftijd of huidskleur. Het immuunsysteem valt hierbij lichaamseigen weefsels aan.

Behandeling is niet noodzakelijk en geeft vaak ook geen volledig herstel. Voorbeelden van behandeling zijn hormooncrèmes (corticosteroïden), lichttherapie (PUVA en UVB) of camouflage. Goede zonbescherming is noodzakelijk vanwege het gebrek aan pigment in de huid. Camouflagetherapie waarbij zeer goed dekkende camouflagecrème wordt gebruikt wordt vaak aanbevolen.

Naevus (moedervlek)

Een naevus, oftewel moedervlek, is een goedaardige en soms verheven vlek op de huid die licht tot donker van kleur is. Goedaardige naevi (moedervlekken) kunnen met licht- en lasertherapie en rood / blauw lichttherapie behandeld worden, maar ook met peelings worden mooie resultaten behaald. Als een moedervlek van grootte of kleur verandert of klachten geeft, raden wij een bezoek aan de huisarts aan.

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.