Acne behandeling

Voor de behandeling bij acne vulgaris kan gebruik worden gemaakt van het monochromatisch blauw licht of rood licht. Er komt hier geen ultraviolet- of infrarood licht vrij, en is daarom niet schadelijk voor de huid. Door een combinatie van beide lichtsoorten kan er bij deze behandeling een beter resultaat bereikt worden. Puistjes, ontstekingen en roodheid, zullen verminderen.
Het blauwe licht (415 nanometer) activeert een lichtgevoelige stof van de bacterie Propionibacterium acnes, waardoor deze bacterie gedood wordt. Rood licht (633 nanometer) dringt dieper in de huid door en heeft een ontstekingsremmende werking

Bij Rood/blauw lichttherapie (LED-lichttherapie) wordt gewerkt met licht dat een specifieke intensiteit (nanometer) en kleur heeft. De verschillende lichtgolven hebben elk een eigen uniek effect op de verschillende lagen van de huid. Het licht kan worden ingezet bij het behandelen van acne, rimpelvorming, oppervlakkige littekens, verminderde weerstand van de huid of bij irritatie en zonschade. Het licht heeft een stimulerend effect op de doorbloeding van de huid en spieren en op de cellen die collageen en elastine helpen aanmaken en behouden.

shutterstock_155769515

Hoe verloopt de behandeling

Een zo optimaal mogelijk resultaat wordt bereikt door minimaal eenmaal, bij voorkeur tweemaal per week, een lichtbehandeling te ondergaan. Afhankelijk van de ernst en omvang kan deze behandeling ondersteund worden met een behandeling van medicatie door een huisarts of dermatoloog.
Door de behandelaar wordt de huid voor de lichtbehandeling voorbereid met een reiniging, het verwijderen van onzuiverheden en eventueel een( chemische )peeling. Met een fruitzuur /(chemische) peeling worden oude en beschadigde cellen van de bovenste huidlaag verwijderd en is de huid beter toegankelijk voor het licht van de behandeling.
Afhankelijk van het soort licht waarmee er behandeld zal worden, zal de huid gemiddeld een kwartier tot twintig minuten belicht worden. De ogen worden met een bril goed afgeschermd tegen het felle licht.

Bijwerkingen of nadelen

Over het algemeen wordt deze vorm van lichttherapie goed verdragen. Tijdens de behandeling zal er een warmte voelbaar zijn..
Wanneer de huid vooraf behandeld is met een fruitzuur / chemische peeling, kan de behandeling enigszins prikkelend of brandend aanvoelen. De huid moet na de behandeling goed beschermd worden tegen de zon. Bij onvoldoende bescherming kunnen ongewenste pigmentveranderingen of verbranding ontstaan. Na de behandeling kan soms de huid rood zijn. Dit verdwijnt doorgaans na enkele dagen.
Bij gebruik van bepaalde medicamenten of huidproducten kan de huid verbranden, zoals bij een zonverbranding. Vermeld daarom altijd welke producten en medicamenten u gebruikt en of deze een lichtovergevoeligheidsreactie (fotosensibiliteit) kunnen veroorzaken.

Vergoeding

Voor deze acnetherapie kunt u van uw zorgverzekeraar een tegemoetkoming in de kosten krijgen, mits u aanvullend verzekerd bent. In de polis van uw verzekering kunt u lezen tot welk bedrag u een vergoeding kunt krijgen.

Bel naar 046 4587859 of vul onderstaand contactformulier in:

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.