shutterstock_155769515

Acne

Acne (Acne Vulgaris) zijn ontstekingen van de talgkliertjes in de huid. Hierdoor ontstaan mee-eters, puistjes of pukkels op met name de rug en het gezicht. Acne komt vooral voor tussen het 14e en 25e levensjaar, de periode waarin de huid onder invloed van hormonen allerlei veranderingen ondergaat. Erfelijkheid, medicijngebruik en cosmetica kunnen ook een rol spelen bij het ontstaan van acne. Ernstige acne kan littekens tot gevolg hebben.

Behandeling

Acne kan worden behandeld met behulp van rood / blauw lichttherapie (LED lichttherapie). Bij de behandeling wordt gebruik gemaakt van monochromatisch blauw en rood licht. De verschillende kleuren lichtgolven hebben elk een ander effect op de verschillende lagen van de huid. Het blauwe licht doodt bacteriën terwijl het rode licht een ontstekingsremmende werking heeft. De combinatie van beide lichtsoorten heeft als doel puistjes, ontstekingen en roodheid te verminderen. Aangezien er geen ultraviolet- of infrarood licht vrijkomt is de behandeling niet schadelijk voor de huid.

Verloop behandeling

Een zo optimaal mogelijk resultaat wordt bereikt door minimaal eenmaal – bij voorkeur tweemaal per week – een lichtbehandeling te ondergaan. Afhankelijk van de ernst en omvang kan deze behandeling worden ondersteund met medicatie voorgeschreven door een huisarts of dermatoloog.

De huid wordt voor de lichtbehandeling voorbereid met een reiniging, het verwijderen van onzuiverheden en eventueel een peeling. Op deze manier worden oude en beschadigde cellen van de bovenste huidlaag verwijderd en is de huid beter toegankelijk voor het licht van de behandeling. Afhankelijk van het soort licht, zal de huid gemiddeld vijftien tot twintig minuten worden belicht. De ogen worden tijdens de behandeling afgeschermd met een speciale bril.

Bijwerkingen of nadelen

Over het algemeen wordt deze vorm van lichttherapie goed verdragen. Tijdens de behandeling zal er een warmte voelbaar zijn. Wanneer de huid vooraf behandeld is met een peeling, kan de behandeling enigszins prikkelend of brandend aanvoelen. De huid moet na de behandeling goed beschermd worden tegen de zon. Bij onvoldoende bescherming kunnen ongewenste pigmentveranderingen of verbranding ontstaan. Na de behandeling kan de huid rood zijn. Dit verdwijnt doorgaans na enkele dagen.

Bij gebruik van bepaalde medicamenten of huidproducten kan de huid verbranden, zoals bij een zonverbranding. Vermeld daarom altijd welke producten en medicamenten u gebruikt en of deze een lichtovergevoeligheidsreactie (fotosensibiliteit) kunnen veroorzaken.

Vergoeding

Voor deze therapie kunt u van uw zorgverzekeraar een tegemoetkoming in de kosten krijgen, mits u aanvullend verzekerd bent. In de polis van uw verzekering kunt u lezen tot welk bedrag u een vergoeding kunt krijgen.